Column: Moet je nou op lokale partijen stemmen of op een landelijke partij?

Een kijktip als je als kiezer nog twijfelt over de gemeenteraadsverkiezingen in West Betuwe: https://youtu.be/ZGax-v9ml6s Boerendochter Diane de Zeeuw legt het nog eens in haar eigen woorden uit voor de verkiezingen in West Betuwe. Moet je nou op lokale partijen stemmen of op een landelijke partij? De Zeeuw kijkt daar vrij nuchter tegenaan. Inhoudelijk is het in de gemeente West Betuwe één pot nat. De meeste lokale partijen zijn liberaal en de standpunten verschillen onderling nauwelijks.

© Ab Donker

In de gemeenteraad zelf zie je alleen maar amechtig gestuntel en gebrek aan politieke slagkracht. Geen visie, geen luisterend oor, geen contact met inwoners, geen onderling gesprek in de raad, geen overeenstemming, geen impact. En tijdens verkiezingsdebatten is het bijna doelloos zoeken naar de verschillen. Ook de lokale kieswijzer is een aanfluiting. De kiezer heeft nauwelijks in de gaten waar de kleine nuance verschillen in de lokale standpunten zitten. En als die verschillen er al zouden zijn, dan worden die na de verkiezingen weer net zo vlot bij het grofvuil gezet. Kijk maar naar de stoere woorden van Dorpsbelangen over de zondagssluiting, die verkiezingsbelofte uit 2019 werd vlot ingewisseld zodat ze 2 wethouders konden leveren in een lokaal kabinet met de SGP. De winkels bleven weer 3 jaar dicht op zondag, wethouder Goossens van Dorpsbelangen had tenslotte meer dan 3 jaar nodig om een kleine enquête te houden.

Het filmpje van het interview met Diane de Zeeuw toont scherpe informatie van achter de schermen over het speelveld van poppetjes in West Betuwe. De meeste lokale partijen komen voort uit onderlinge ruzies bij de VVD. En dan gaat het altijd over de poppetjes: wie mag er op welke volgorde op de kandidatenlijst en wie mag er wethouder worden? Daar zijn altijd persoonlijke belangen mee gemoeid en gaat uiteindelijk alleen maar om macht en geld. Want een wethouderspost levert een goed salaris op, evenals een raadslidmaatschap. Eigen belang voedt ruzie. En daar kan je eindeloos over discussiëren. Als je het niet eens bent met de keuze van de leden, dan begin je een eigen lokale partij. Zo simpel is het. Het palet aan lokale politieke partijen in West Betuwe is eigenlijk niets meer dan een weergave van gestolde ruzies tussen een handvol machtsgeile personen.

Het woord is op 16 maart aan de kiezer. Laat die zich weer paaien met vage ideeën en loze beloftes? De SGP beloofde vorige keer nog gratis parkeren in Geldermalsen, weet u nog (niets van terecht gekomen)? Zo voedt de lokale politiek helaas het idee dat stemmen gevoelsmatig weinig zin heeft. Dus wat dan? Niet stemmen? Je rug toekeren naar de lokale politiek? Wie niet stemt heeft kennelijk geen mening. Je stem telt dan niet mee. En dan moet je ook maar simpelweg volgen wat de politiek met je doet (tenzij je natuurlijk het hele idee van democratie niet omarmt, maar misschien moet je dan lekker in Rusland gaan wonen).

Misschien kan je dan toch maar beter kleur bekennen en stemmen op een partij met korte(re) lijntjes naar de politiek van de provincie, landelijk en Europees. Want de impact van de besluiten op die hogere bestuurlijke niveaus bepaalt uiteindelijk waar het politiek heengaat in onze kleine plattelandsgemeente. Garanties heb je helaas niet, politiek is net zo grillig als het echte leven.

Link naar column: