Samenwerking regio absolute voorwaarde bij mogelijke huisvestingsopgave asielzoekers

We snappen allemaal dat wanneer er gezinnen vluchten voor oorlog dat we deze mensen op moeten vangen. En dat als de hoeveelheden groot zijn dat we dit met zijn allen moeten doen. Maar het is wel even wat anders als dit in je eigen straat gebeurt of op de route waarlangs je kinderen naar school lopen. Hoewel we het vaak lastig vinden om dit toe te geven. Dit maakt toch onzeker. Blijft Neerijnen wel Neerijnen. Hoe zorgen we ervoor dat we mensen opvangen maar dat mijn dorp wel het dorp blijft waar ik me lekker en veilig voel en waar we met elkaar iets moois van gemaakt hebben.

De VVD is een realistische partij. We hebben hier niets aan druktemakers die varkenskoppen neerleggen en aan mensen die iedereen met open armen ontvangen. Neerijnen moet vooral Neerijnen blijven.

De gemeentebesturen van Rivierenland gaven elk afzonderlijk in de afgelopen dagen met raadsinformatiebrieven, nota's e.d. aan, dat zij onderzoeken hoe in te gaan op het verzoek van het Rijk via de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid om te voorzien in circa 1.300 asielzoekers opvangplaatsen in Rivierenland. De  VVD wil met deze verklaring laten weten dat zij een daadwerkelijke samenwerking verwachten voor deze gemeenschappelijk te dragen verantwoordelijkheid. De beantwoording van de vraag zal door alle colleges in Rivierenland in gezamenlijkheid moeten worden voorgelegd in een logisch totaalplan en ook onder gezamenlijke verantwoordelijkheid  worden uitgevoerd.

De VVD wil dan ook meedenken aan het huisvesten van opvang  maar alle volgende stappen zullen getoetst worden aan de zaken die ik net verteld heb. En hier zullen we geen millimeter van afwijken. Natuurlijk helpen we mensen in nood. Maar we hebben er met elkaar hier een plek van gemaakt waar we ons lekker voelen en graag wonen. En dit zo houden is voor ons het belangrijkste. VVD is voorstander om de zorg te dragen voor de 55 asielzoekers, echter deze buiten de gemeente op te vangen in een door COA acceptabele huisvesting.