Coalitie Geldermalsen dupeert ondernemers

In ons omliggende gemeenten is, in lijn met het landelijk beeld, deze dag als extra koopzondag aangemerkt om mensen de mogelijkheid te geven hun kerstinkopen te doen. De Geldermalsense winkeltijdenverordening geeft die mogelijkheid op dit moment niet. Onze ondernemers dreigen daardoor omzet tijdens deze periode mis te lopen; consumenten wijken uit naar Tiel, Culemborg, Leerdam en andere plaatsen. Dat vinden vele ondernemers en consumenten onwenselijk.

Tijdens de raadsvergadering van 31 oktober heeft de VVD fractie daarom een motie ingediend om op 24 december éénmalig van onze verordening af te wijken. Wij wilden de winkeliers de gelegenheid geven om van 1200 tot 1800 uur open te gaan. Dit tijdvak respecteert ook de zondagsrust, zoals op tweede paasdag en dergelijke ook al gebeurt. D66 en Leefbaar Geldermalsen ondersteunden dit initiatief. De coalitie van SGP, CDA en Dorpsbelangen echter niet. Halsstarrig vasthouden aan eigen standpunten (SGP) en slaafs volgen door het CDA en Dorpsbelangen waren het devies. De SGP noemde het voorstel zelfs "pijnlijk". Alsof er geen andere werkelijkheid bestaat. De kaasstolp staat anno 2017 nog steeds over Geldermalsen.

Onze ondenemers en ook inwoners wordt de vrijheid ontzegd om open te zijn als ze dat willen. De winkeliers wordt moedwillig brood uit de mond gestoten. Wij als VVD hadden dit wel verwacht. In elk geval heeft iedereen nu kleur bekend. Mooie uitsmijter; dorpsbelangen en cda willen later wel met de ondernemers in gesprek over mogelijkheden in de toekomst. Tuurlijk, de verkiezingen komen er weer aan. Wat een doorzichtige politiek.

Wij wensen onze ondernemers sterkte en veel succes in de decemberperiode. Wat de VVD betreft; verzin een list. U bent tenslotte ondernemers! Wij steunen u!

Frank Broedelet

VVD Geldermalsen