VVD West Betuwe en de Vijfheerenlanden laten minister Van Nieuwenhuizen lokale effecten fileprobleem zien

7 november 2018 - Minister Cora van Nieuwenhuizen en drie gedeputeerden van Gelderland, Zuid-Holland en Utrecht krijgen zaterdag 10 november van omwonenden en lokale lijsttrekkers bij de herindelingsverkiezingen een uitgebreide rondleiding om de grootste fileproblemen in de regio toe te lichten. VVD-lijsttrekkers Hanneke van der Leun (Vijfheerenlanden) en Edwin Loeff (West Betuwe) hebben de minister en gedeputeerden uitgenodigd voor het werkbezoek om hun aandacht te vragen voor de lokale effecten van de dichtslibbende rijks- en provinciale wegen.

“We zitten precies op het kruispunt van belangrijke nationale verkeersaders, we zijn het snijpunt van de A27, A2, A15 en bijvoorbeeld de Betuweroute. Dit zijn niet alleen verkeersaders, economisch gezien zijn het onze levensaders”, aldus Loeff. “Maar de wegen slibben dicht en we willen niet alleen de overlast in onze regio”.
Loeff en Van der Leun zijn van mening dat lokale bestuurders in de afgelopen jaren de verkeersinfrastructuur hebben verwaarloosd: “Te vaak stonden betrokken wethouders en raadsleden met de rug naar hun gemeentegrens, het wordt tijd dat we echt opkomen voor onze lokale belangen en een rechtstreekse lijn trekken tussen lokale politiek, provinciale politiek en landelijke bestuurders”.

Op 10 november komen VVD-bestuurders van de betrokken gemeenten, provincies en het rijk bijeen om samen verkeersoplossingen in kaart te brengen. “Dat is voor ons ook echt de meerwaarde van landelijke partijen die actief zijn op lokaal niveau, je weet elkaar dan sneller te vinden, je bereikt meer resultaat door effectief van onderop te drukken”.

Wat de VVD West Betuwe en Vijfheerenlanden-gemeenten betreft pakt het rijk en de provincie op korte termijn de belangrijkste wegen in de regio aan. Doorpakken met vrij-liggende fietspaden langs de provinciale wegen, aanpassen van onduidelijke rotondes, verbreding van snelwegen, verlening van op- en afritten en matrix borden over de gehele A15.