Kwaliteit van leven in Waardenburg in gevaar: tijd voor actie!

Vrijdag 25 juni zijn twee gedeputeerden van de provincie Gelderland en het college van B&W van de gemeente West Betuwe door het bestuur van de VVD rondgeleid langs de grootste knelpunten in onze gemeente. Het is tijd voor actie, want de kwaliteit van leven in Waardenburg staat op het spel!

Er staat veel te gebeuren in onze mooie gemeente. Waardenburg dreigt aardig op zijn kop te worden gezet met de aanstaande verbreding van de A2 en het intensiever gebruik van de spoorlijn. Ook de dijkverzwaring gaat voor de nodige veranderingen zorgen in de elf West Betuwse dorpen die langs ruim 35 kilometer aan waaldijk liggen.

Voor het bestuur van de VVD West Betuwe redenen genoeg om actie te ondernemen op dit dossier dat al geruime tijd onder de aandacht is. Afgelopen najaar heeft de VVD al een avond georganiseerd om de problemen in Waardenburg te bespreken met de inwoners en anderhalf jaar geleden is de dijkversterking al uitgebreid besproken op een druk bezochte avond in Ophemert.

Om de betrokken bestuurders van gemeente en provincie te het gebied en de impact van de veranderingen te laten zien heeft de VVD een busrit georganiseerd langs de belangrijkste knelpunten. Via Beesd, waar het sluipverkeer het dorp vaak op slot zet, reed de bus naar Waardenburg. Het feit dat de A2 helemaal vast stond liet de bestuurders nog eens zien hoe groot de problemen zijn.

In Waardenburg heeft voorzitter Sten Nouwens zichtbaar gemaakt hoe het dorp ligt ingeklemd tussen spoorlijn en snelweg. Het verbreden van de A2 maakt de situatie nog lastiger en zet de leefbaarheid van het dorp op het spel. Vervolgens reed de bus de dijk uit naar Varik, waar het tijd was voor een kop koffie. Onderweg legde Sten uit hoe het landschap op plekken zal veranderen nu de dijk veel breder moet. Ook werd teruggedacht aan het plan van de nevengeul bij Varik-Heesselt, wat enkele jaren geleden voor grote opschudding zorgde.

Aan het eind van de middag gingen de bestuurders met een duidelijk beeld van de problematiek huiswaarts. Er komt zeker een vervolg op de busrit, want er moeten échte oplossingen komen voor de échte problemen in West Betuwe! Dat kan de VVD niet alleen, daarom waren ook de wethouders van de andere partijen uitgenodigd.

Bestuur, fractie, college en gedeputeerden hebben afgesproken nog deze zomer een vervolgsessie te plannen om te werken aan concrete oplossingen en een duidelijke aanpak. De gemeente en de provincie willen samen optrekken in dit dossier, dat heeft de VVD met deze busrit bereikt.