VVD verzet zich tegen zonnepanelen op landbouwgrond

De VVD West Betuwe heeft tevergeefs een amendement ingediend om de plaatsing van zonnepanelen op landbouwgrond te voorkomen.

In de raadsvergadering van 21 december is het Bestemmingsplan buitengebied Geldermalsen 2018 behandeld. Dit plan is nodig om het (te) oude plan van 2009 te herzien en is voorbereidend voor de omgevingsvisie West Betuwe. De voormalige gemeenten Lingewaal en Neerijnen hadden al eerder een vastgesteld plan als basis voor de omgevingsvisie.

De fractie van de VVD heeft bij monde van raadslid Gert-Jan van Ochten een amendement ingediend om het plaatsen van zonnepanelen op agrarische gronden te voorkomen. Onder (strenge en duidelijke) voorwaarden zien we wel mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen binnen het bouwvlak van agrarische bedrijven, maar alleen als plaatsen op daken niet mogelijk is. Om opwekking van duurzame energie mogelijk te maken is ook een motie ingediend om kleine windmolens mogelijk te maken, rekening houdend met geldende milieueisen.

Helaas zijn zowel de motie als het amendement niet aangenomen waardoor het plaatsen van zonnepanelen op agrarische grond wel mogelijk wordt, namelijk een halve hectare  aansluitend op het bouwvlak. De fractie betreurt dit!

De motie en het amendement zijn hieronder te downloaden.