Ongekend felle oppositie spreekt schande van belastingverhoging West Betuwe

De oppositie in West Betuwe noemt de verhoging met 8,7 procent van de onroerendzaakbelasting (ozb) ‘schandalig’ of ’ongekend’. Maar de coalitie van DB, D66, VWB en CU houdt er wel aan vast. Wel stelt de coalitie extra geld beschikbaar voor armoedebeleid voor mensen die de oplopende kosten niet kunnen betalen.

© De Gelderlander

Het fonds armoedebeleid wordt daarvoor aangevuld met 345.000 euro, om individueel mensen tegemoet te kunnen komen. De coalitie houdt vast aan de verhoging van de ozb, door de inflatie veroorzaakt, omdat ze zegt plannen te hebben waar de inwoners uiteindelijk van gaan profiteren. Onder meer door steun voor de 26 kernen die zelf meer te zeggen krijgen en extra geld voor bijvoorbeeld sportclubs. De verhoging van 8,7 procent komt overeen met wat er landelijk becijferd is aan inflatie.

Ongekend felle oppositie

De oppositie was tijdens de begrotingsvergadering van dinsdagavond ongekend fel, omdat de verhoging komt op een moment dat huishoudens en ondernemers sowieso al van alle kanten belaagd worden door oplopende kosten.

Gert-Jan van Ochten (VVD) roemde de gemeente Neder-Betuwe, die de ozb mede daarom in 2023 slechts met 3 procent gaat verhogen en naar elk huishouden begin 2023 bovendien nog eens zo’n 200 euro overmaakt. ,,We staan in West Betuwe al hoog op de lijst van gemeentelijke lasten, een gemiddeld huishouden is in West Betuwe al jaarlijks 200 euro meer kwijt aan de gemeente dan het gemiddelde. We zijn dus al een dure gemeente, zo’n ozb-verhoging als er nu aankomt zorgt dat dat er niet beter op gaat worden.”

Geen mountainbikeroute?

De voltallige oppositie (SGP, LLB, GL VVD, CDA, PvdA) had becijferd dat het verhogen van de ozb met 3 in plaats van 8,7 procent de gemeente volgend jaar 890.000 euro aan inkomsten zou schelen.

Ze willen daarom de plannen voor een mountainbikeroute (kosten 130.000 euro) en onderzoek naar uitbreiding van De Pluk schrappen en minder geld dan de coalitie uitgeven aan de actie sportgemeente van het jaar, buitensportaccommodaties, kerngericht werken, verduurzamen dorpshuizen en de ODR.

'Dit is inflatiecorrectie, geen verhoging'

Maar de coalitie hield voet bij stuk, wat betekent dat de inwoners en ondernemers volgend jaar 8,7 procent meer aan ozb kwijt zullen zijn. Dat gaat om enkele tientjes per jaar, afhankelijk van de waarde van het koophuis. Wethouder Govert van Bezooijen: ,,We verhogen al jaren onze tarieven niet, we volgen wel de inflatiecorrectie zoals we dat de laatste jaren doen. Dat valt nu helaas een stuk hoger uit, andere gemeenten hebben voorheen hun tarieven wel verhoogd. Wij niet.”

Verder stemde de gemeenteraad in met de begroting voor West Betuwe. Met tegenstemmen van SGP, LLB, VVD en CDA. SGP-fractievoorzitter Lourens van Bruchem: ,,Voor het eerst stemmen wij tegen, vanwege die 8,7 procent hogere ozb.”