Positief kritische geluiden tijdens het eerste Politieke Café Rivierenland

Tijdens het allereerste Politieke Café Rivierenland in Zaltbommel afgelopen maandag gingen Tweede Kamerleden Peter de Groot en Erik Haverkort met zo'n 50 mensen in gesprek over politiek. Zowel de lokale en regionale problemen als de landelijke thema's kwamen aan bod en de ondertoon van de avond was positief, maar zeer kritisch op Den Haag.

Hoewel de zomerstop voor de deur staat zijn tientallen VVD'ers uit het gehele rivierengebied afgereisd naar het Zaltbommelse Stadscafé voor een ware primeur op gezamenlijk initiatief van de VVD West Betuwe en Bommelerwaard: een Politiek Café. Juist nu de brede welvaart en leefbaarheid in Rivierenland steeds meer onder druk komen te staan vinden we het belangrijk in gesprek te gaan met onze regionale partners en Provinciale Staten, maar ook met onze leden van de Tweede Kamer. Het zijn immers vaak Haagse keuzes die de ontwikkelingen in ons gebied onder druk zetten. Dat is de heren De Groot en Haverkort ook duidelijk op het hart gedrukt!

Golfbaan Spijk, de problematiek omtrent woningbouw, bereikbaarheid, energietransitie en migratie zijn zomaar wat onderwerpen die aan bod kwamen in het Stadscafé. De bijeenkomst ter afsluiting van het politieke seizoen 2022-2023 was druk bezocht en daarmee een groot succes. Lokale politici hebben samen met kopstukken uit Den Haag en provincie én met inwoners kunnen reflecteren op het voorbije jaar en vooruitkijken op het jaar dat voor ons ligt.

Peter de Groot vertelde over de actuele ontwikkeling op het vlak van woningbouw en Erik Haverkort sprak over de laatste ontwikkelingen op het gebied van de circulaire economie en regionale milieu problematieken. Vanuit de Haya van Someren Stichting gaf Rob Janssen een update over de actuele mogelijkheden voor trainingen en opleiding.  Tot slot gaf Koos de Looff als lid van Provinciale Staten een update over de stand van zaken bij de provincie en de succesvolle afrondingen van de coalitieonderhandeling aldaar.

VVD Regio Rivierenland hebben veelal te maken met dezelfde onderwerpen vanuit gemeenschappelijke regelingen. Sinds vorige jaar zoeken we actief de samenwerking binnen de lokale netwerken van de VVD. Dit initiatief van het lokale netwerk van West Betuwe en Bommelerwaard (Maasdriel en Zaltbommel) is een mooi startmoment voor meer gezamenlijke initiatieven met de andere lokale VVD netwerken binnen  rivierenland.