VVD: ‘Risico milieuproblematiek Spijk is zeventig miljoen’

SPIJK • Wat is het financiële risico van de problematiek met de vervuilde grond bij het golfterrein in Spijk. Het college komt uit op 15 miljoen euro, met een kans dat dit sombere scenario zich ook daadwerkelijk voltrekt. VVD-fractievoorzitter Gert-Jan van Ochten schat het financiële risico dat het alsnog misloopt veel hoger in.

Van Ochten deed deze opmerkelijke uitspraak afgelopen donderdag tijdens de behandeling van de begroting 2024. Hij komt uit op een bedrag van 70 miljoen euro. De kans dat de ingezette acties (inpakken vervuilde grond) niet tot het gewenste resultaat zullen leiden schat hij in op 80 procent.

“De schade die nu al is aangericht aan het milieu is naar onze mening namelijk niet al niet meer te herstellen en de geplante maatregelen zullen echt niet het gewenste resultaat opleveren, helaas, helaas, helaas!”

Sanering komt voor rekening van gemeente
Bij de milieu sanering in Spijk is er een risico dat de gemeente probleemeigenaar wordt. De kosten voor het uitvoeren van de sanering kunnen hoog zijn. Dat heeft impact op het weerstandsvermogen van de gemeente.

De gemeenteraad besloot daarom op 27 juni 2023 om een tijdelijke impuls in de vorm van een lening voor de toekomstige gebiedsontwikkeling op het gebied van sport, toerisme en recreatie en energietransitie in combinatie met het oplossen milieuprobleem in Spijk aan te merken als een publieke taak.

Samenwerkingsovereenkomst aangaan
Op grond hiervan heeft het college besloten om een samenwerkingsovereenkomst met The Dutch en ESG aan te gaan waarin nadere afspraken zijn gemaakt over de doelen, samenwerking en de termijn van realisatie van de aangemerkte projecten waaronder het oplossen van het milieuprobleem.

Voor het verstrekken van de lening is een overeenkomst tot geldlening vastgesteld met een aantal waarborgen indien de afspraken of terugbetaling niet nagekomen worden. Een belangrijke waarborg is het hypotheekrecht dat de gemeente kan opeisen. De lening wordt over een termijn van zeven jaar terugbetaald.

Voordelen van samenwerking
Met het verstrekken van de lening en het sluiten van de samenwerkingsovereenkomst zijn er voor de gemeente zekerheden ingebouwd dat de partijen ESG en The Dutch het milieuprobleem gaan oplossen waardoor de maatschappelijke risico’s worden verminderd.

Vanwege de samenwerkingsovereenkomst en de startfase van de samenwerking verlagen we voor de begroting de kans van optreden van het risico van zeventig procent naar vijftig procent en het bedrag naar een verwachte waarde van vijf miljoen en een maximale waarde van vijftien miljoen euro.

Via Het Kontakt West Betuwe.