Vertrouwen winnen aan de culinaire tafel

Vertrouwen win je aan de culinaire tafel, elkaar eerst beter leren kennen voordat je zaken doet. Dat is wellicht een van de belangrijkste lessen vanuit het bezoek aan het Europees Parlement en het Huis van de Nederlandse Provinciës in Brussel door VVD regio Rivierenland. Meer aandacht en kennis over de Europese Unie vanuit onze regio en het onderwijs is dan ook zeker noodzakelijk.

Op donderdag 7 december bracht een delegatie van VVD Rivierenland een bezoek aan Brussel. Een bont gezelschap van VVD-leden, gemeenteraadsleden, wethouders en bestuursleden deed mee aan een uitvoerig programma om kennis te maken met de Europese Unie, in het bijzonder hoe de politiek daar werkt en op welke wijze de belangen van de regio geborgd worden. Het was een buitengewoon leerzame en inspirerende dag. Na een vlotte busrit was er eerst een wandeltocht langs de Europese instellingen, zoals de gebouwen van de Europese Commissie, de Raad van Ministers en de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland in Brussel (het politiek-bestuurlijke hoofdkwartier voor de Nederlandse belangen). Na een gezellige picknick in het Jubelpark (dat ooit werd aangelegd om de onafhankelijkheid van België te vieren) toog het gezelschap naar het Europese Parlement. Daar kregen de liberalen een toer door het pand met een bezoek aan de plenaire vergaderzaal.

Daarna gaf Alexander Kolks een boeiende inleiding over actuele zaken. Kolks werkt als plaatsvervangend kabinetsvoorzitter van de liberale fractie in het Parlement (Renew Europe) en zit midden in het politiek-bestuurlijke spel in Brussel. De liberale fractie was tot voor 2019 een wat kleine fractie in het Europees Parlement, maar met de komst van de partijleden van Macron (de Franse president) in de fractie en veel liberale regeringsleiders spelen de liberalen al een paar jaar een hoofdrol in de Europese politiek. Het was buitengewoon interessant om uit eerste hand te horen hoe dat spel gaat en welke belangen daarbij op het spel staan. Duidelijk kwam het groeiende belang naar voren van een sterkere en meer onafhankelijke Europese Unie. Europese politiek, spelregels en budgetten zijn een onmisbare schakel voor het oplossen van de grote maatschappelijke uitdagingen waar Nederland voor staat, zoals migratie, klimaat en veiligheid.

Aansluitend bracht het gezelschap een bezoek aan het Huis van de Nederlandse Provinciës (HNP), zeg maar het clubhuis voor provinciebestuurders. Waar aan de ene kant heel veel informatie uit Brussel doorvertaald wordt naar de regio (wat komt eraan, wat is nu belangrijk?). Maar ook waar de regionale belangen onder de aandacht worden gebracht bij Europese sleutelspelers, zoals experts bij de Europese Commissie en het Comité van de Regio’s. Vivian Stribos werkt al 10 jaar in Brussel als liaison officer voor Gelderland en vertelde met anekdotes en actuele praktijkvoorbeelden over haar werk. Daarna wandelde de liberale groep naar het stadscentrum met een tocht langs het Koninklijk Paleis, Manneke Pis en de Grote Markt, om bij een gezellig Italiaans familierestaurant de leerzame dag af te sluiten. Want dat leer je ook in Brussel: vertrouwen win je aan de culinaire tafel.

Neem voor meer informatie contact op via info@vvdwestbetuwe.nl