‘Dorpsbelangen saboteert woningbouw in West Betuwe’

Tijdens de raadsvergadering heeft de West Betuwse coalitie onder leiding van Dorpsbelangen een veelbelovend woningbouwinitiatief getorpedeerd. Het voorstel om woningbouwplannen te versnellen werd met 16 tegen 15 stemmen verworpen. Het initiatiefvoorstel, ingediend door de VVD, SGP en CDA, was bededoeld om de woningbouw in West Betuwe een broodnodige impuls te geven.

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 30 januari heeft de West Betuwse coalitie onder leiding van Dorpsbelangen een veelbelovend woningbouwinitiatief getorpedeerd. Het voorstel om woningbouwplannen te versnellen werd met 16 tegen 15 stemmen verworpen.

Het initiatiefvoorstel, ingediend door de VVD, SGP en CDA, was bedoeld om de woningbouw in West Betuwe een broodnodige impuls te geven. In de oordeelsvormende vergadering van 16 januari gaven coalitiepartijen aan dat een amendement wenselijk was om het voorstel te verduidelijken. Tot aan de raadsvergadering toe hebben de indieners zich tot het uiterste ingespannen en grote concessies gedaan om dit voorstel unaniem door te raad te kunnen loodsen, maar het bleek niet genoeg. De coalitie keerde zich namelijk ook tegen het verduidelijkende amendement.

“Het is bijzonder teleurstellend dat de coalitiepartijen dit cruciale voorstel hebben verworpen, zeker omdat er een jaar lang hard aan gewerkt is samen met de ambtelijke organisatie. We vinden het vooral jammer dat het is gebeurd in de verhouding coalitie-oppositie. Graag hadden we samen met de gehele raad, als volksvertegenwoordiging, dit grote probleem willen aanpakken dat iedereen in onze gemeente raakt,” aldus Gert Jan van Ochten, fractievoorzitter van de VVD West Betuwe.

“Zelfs na enorme tegemoetkomingen van onze kant weigerde de coalitie te komen tot een compromis, dat vind ik echt een schoffering van onze inwoners die zo veel baat hebben bij woningbouw!”

Raadslid Diane de Zeeuw (VVD) hield een emotioneel betoog om de raad te verbinden, recht vanuit het hart. Ze benadrukte het belang van eenheid en het gezamenlijk aanpakken van urgente kwesties. Diane verwees naar eerdere situaties, zoals de steun aan het college in de zaak Radar Herwijnen en de kwestie rondom De Steendert, waar de raad eensgezind achter het college stond. Ze poogde op vergelijkbare wijze begrip en eensgezindheid te creëren voor het woningbouwinitiatief, maar helaas mocht dit niet baten.

Minutenlang bleef de raad muisstil tijdens de glansrijke speech: “Mijn zoons van 28 en 25 zijn thuis geboren en willen dolgraag in de buurt op zichzelf gaan wonen, maar er is simpelweg geen enkele mogelijkheid. Hoe kunnen wij dat uitleggen als volksvertegenwoordigers? We moeten stoppen met politieke spelletjes en samen de schouders eronder zetten, samen aan het werk voor een oplossing, voor woningbouw!”

Deze onbegrijpelijke houding van Dorpsbelangen, ChristenUnie, D66 en Verenigd West Betuwe toont niet alleen een gebrek aan betrokkenheid bij de woningnood in West Betuwe, maar werpt ook ernstige vragen op over de oprechtheid en toewijding aan het welzijn van de gemeenschap.

De initiatiefnemers geven aan de politieke kortzichtigheid van de coalitiepartijen, die klaarblijkelijk meer belang hechten aan politieke spelletjes dan aan daadwerkelijke vooruitgang in de woningbouw zeer diep te betreuren.