Defenture is opgericht mede door Gerard Rond, die actief en succesvol motorcrosser was en daarna ook heel veel ervaring bij de Dakar Rally heeft opgedaan. Al die off-road kennis zet hij nu in voor defensievoertuigen.
Defenture maakt in Tiel zeer geavanceerde voertuigen voor de special forces. De Nederlandse commando's rijden hier al in en ze leveren ook al aan het buitenland. Met aan de ene kant zeer hoogwaardige technologie en ontwerp, maar aan de andere kant ook fool-proof design en optimaal afgestemd voor de gebruikers. Zo zit er een Oostenrijkse motor in die super-betrouwbaar en bijna onverwoestbaar is. Ook bijzonder: de wielophanging is voor alle wielen gelijk, dan kan je snel uitwisselen als nodig en hoef je in het veld geen grote voorraden aan te houden. Allemaal van die hele snuggere dingen. De vier wielen kunnen sturen, zo kan je ook met een enorm korte draaicirkel de hoek om. En je kan er van alles op monteren, ook pantserplaten. Deze Nederlandse hummer werd door de militairen al snel de Vector genoemd.
Een probleem dat nadrukkelijk werd aangekaart was de bureaucratie rond orders. Grotere legers bestellen grote orders, maar dat zijn echt dramatisch ingewikkelde en taaie aanbestedingsprocedures. Die worden zo ingewikkeld opgezet (door overheden), dat bijna alleen grote multinationals daaraan mee kunnen doen. Die houden een heel aanbestedingsapparaat in de lucht, daar wordt onwijs veel geld aan verbrand. Kleinere, nieuwere, hoogwaardige bedrijven als Defenture dreigen dan bij voorbaat buiten de boot te piesen. EP-kandidaat Bart Groothuis heeft deze boodschap goed ontvangen en gaat daarmee aan de slag. Bij de aansluitende borrel gaf Bart een heldere inkijk in de Europese industriepolitiek en hoe de hazen politiek lopen in Brussel. De passie spatte van zijn presentatie af, Bart is een kanjer.